Evropska jezička oznaka (European Language Label ELL) je priznanje čiji je cilj da istakne i nagradi inovativne i kreativne projekte u oblasti nastave i učenja jezika. Od 2025. godine, ova inicijativa postaje deo šire inicijative Evropske komisije – Evropske nagrade za inovativnost u nastavi (European Innovative Teaching Awards) – kojom se prepoznaju postignuća nastavnika i škola u različitim predmetnim oblastima.

Ciljevi ovih dveju inicijativa su:

  • Isticanje postignuća nastavnika i škola,
  • Identifikovanje i promovisanje izuzetnih praksi nastave i učenja,
  • Podsticanje zajedničkih prilika za učenje nastavnog i nenastavnog osoblja,
  • Ukazivanje na vrednost koju program Erazmus+ nosi za uspostavljanje saradnje nastavnika i učenika na nivou Evrope.

Evropske nagrade za inovativnost u nastavi dodeljuju se svake godine u zemljama koje punopravno učestvuju u programu Erazmus+, a projekti se biraju na osnovu komplementarnosti sa zadatom godišnjom temom, kao i drugih kriterijuma. U Srbiji su 2024. godine nagrađeni projekti u oblasti osnovnog i srednjeg opšteg obrazovanja.

Ove godine nagrada obuhvata sledeće kategorije:

  • Predškolsko vaspitanje i obrazovanje,
  • Opšte obrazovanje,
  • Stručno obrazovanje i obuke,
  • Obrazovanje odraslih i
  • Evropska jezička oznaka.

U septembru ce očekuje objavljivanje nagrađenih projekata, a u novembru se održava događaj u Briselu na kojem će se okupiti predstavnici prepoznatih ustanova iz cele Evrope.

S obzirom na to da se za projekte Erazmus+ već izdvajaju sredstva, nagrada je simboličkog karaktera i dobitnici ne dobijaju dodatnu finansijsku podršku. Uprkos tome, nagrađeni projekti se promovišu na evropskom i nacionalnom nivou kao primeri dobre prakse kada su u pitanju inovacije u obrazovanju.

Ovogodišnja tema

Ovogodišnja tema za Evropske nagrade za inovativnost u nastavi je Građansko obrazovanje – učestvovanje u demokratskom životu, zajedničke vrednosti i građansko angažovanje. Cilj je da se istraži na koji način se učesnici projekata ohrabruju da budu aktivni građani, kako projekti promovišu socijalnu inkluziju i osiguravaju da različiti glasovi doprinose formiranju inkluzivnije demokratske Evrope. Ove teme podrazumevaju razumevanje konteksta Evropske unije i promovisanje zajedničkih vrednosti, uključujući poštovanje demokratskih principa, ljudskog dostojanstva, jedinstva i različitosti, dijaloga između kultura, ali i evropske društvene, kulturne i istorijske baštine. Cilj je da se istaknu projekti koji promovišu aktivno građansko učešće i doprinose negovanju etike celoživotnog učenja i razvoju društvenih i međukulturnih kompetencija, kritičkom mišljenju i medijskoj pismenosti.

Fondacija Tempus će, na osnovu propisanih kriterijuma, odabrati projekte koji će biti nagrađeni i kontaktirati sa ustanovama u slučaju da je potrebno da dostave dodatne informacije. Za kategoriju Evropska jezička oznaka razmatraće se projekti Erazmus+ koji su prijavljeni putem završnog izveštaja. Ukoliko za određenu kategoriju nagrade ne budu dostupni projekti koji u potpunosti ispunjavaju zadate kriterijume, za tu kategoriju neće biti dodeljeno priznanje.

Kriterijumi

Projekti Erazmus+ moraju da ispune sledeće osnovne preduslove kako bi bili razmatrani:

  • Njihovo sprovođenje je započeto između 2020. i 2024. godine i završena je obrada završnog izveštaja.
  • Do sada nisu bili nagrađeni ovom nagradom.
  • Tema projekta odgovara ovogodišnjoj temi.

Iako kriterijumi ne isključuju mogućnost nagrađivanja KA1 projekata mobilnosti, KA2 projekti partnerstava su donekle u prednosti s obzirom na obim i ostvareni uticaj svojih rezultata.

Imajući u vidu promenu statusa Evropske jezičke oznake u ovoj godini, pri ocenjivanju projekata u okviru ove kategorije razmatraće se i usklađenost sa kriterijumima i temom aktuelnim u trenutku prijavljivanja projekata za Evropsku jezičku oznaku.

Pored prethodno navedenih preduslova, na izbor projekata utiče i ocena nakon obrade završnog izveštaja. Prijavljeni projekti biće ocenjeni na skali od 1 (slabo) do 10 (odlično) na osnovu sledeća četiri kriterijuma:

  1. Metodologije – Na koji način su primenjene metodologije inovativne?

Da li uključuju multidisciplinarni pristup, razvoj ključnih kompetencija i njihovo ocenjivanje? Da li povezuju formalno, neformalno i informalno učenje? Da li su inkluzivne, ohrabruju aktivno učestvovanje i saradnju? Da li zahtevaju aktivnu ulogu učenika? Da li podrazumevaju saradnju sa spoljnim interesnim stranama?

  1. Prostor za inovacije – Na koji način prostori za učenje podržavaju inovativne pristupe nastavi?

U kojoj meri škole omogućuju inovacije? Da li škola radi na negovanju pozitivne školske klime? Da li se raspoloživi resursi upotrebljavaju na održiv način? Da li se temi pristupa iz perspektive cele škole? Da li postoji međusektorska saradnja?

  1. Uloga nastavnika – Na koji način su nastavnici/edukatori koji su učestvovali u projektu uticali na inovativne procese učenja?

Da li su nastavnici bili u ulozi inovatora? Da li je u fokusu bila dobrobit nastavnika ili kompetencije nastavnika za podsticanje i negovanje dobrobiti u školi? Da li je u središtu projekta bila saradnja nastavnika i vršnjačko učenje?

  1. Uticaj i rezultati – Koji je uticaj inovativnih procesa nastave i učenja koji su razvijeni i primenjeni u okviru projekta?

Da li je ostvaren direktan uticaj na ciljne grupe projekta? Da li su bili uključeni učesnici sa smanjenim mogućnostima? Da li je došlo do efekta prelivanja (na druge učenike, nastavnike, škole, lokalnu zajednicu i roditelje)?

Napominjemo da će Fondacija Tempus nastaviti da organizuje i otvorene pozive za Evropsku jezičku oznaku za projekte koji nisu sprovedeni u okviru programa Erazmus+, o čemu ćemo blagovremeno objavljivati informacije.